onsdag 28. april 2010

Markedsanalyse av norske drikkevaner

Nei, det er ikke vinmonopolet eller avholdsforbundet som står bak denne. Du kan nå fra en markedsrapport fra et britisk analyseselskap som viser utviklingen i drikkevaner hos det norske folk.

Norge måtte i forhandlinger med EU i 2007 tillate privat import av alkoholholdige drikkevarer. Bestillinger administreres likevel i praksis av vinmonopolet ved at privatpersoner handler over nettet, og varene leveres av posten via vinmonopolet som sørger for at de pålagte alkoholavgifter blir lagt på prisen.

Man skulle tro at en slik restrtiktiv importpraksis gjør Norge til et lite attraktivt marked for markedsanalyser av sterkere drikkevarer enn øl og vin, i hvertfall om ikke markedskampanjen rettes mot vinmonopolet. Men via CompaniesandMarkets.com kan du nå bestille rapporten som hjelper deg å importere de riktige varene, kun til eget privat konsum, selvsagt.

Vodka, cognac og brandy utgjør over halvparten av det norske markedet for sterkere varer. Vi har også fått ganen opp for cocktails som følge av større økonomisk kjøpekraft og ambisjoner om en litt mer elegant livsstil. Alt dette ifølge CompaniesandMarkets.com som muligens ser nordmenns tradisjonelle drikkemønster som litt mindre apetittvekkende. 

Ifølge CompaniesandMarkets.com var derfor fjoråret, til tross for finanskrisen, en riktig "godt" år i Norge, både i forhold til volum og markedsverdi. Avholdsforbundet vil nok beskrive 2009 på en litt annen måte.