torsdag 29. april 2010

Turistindustrien er billig, industriell og grådig

Er vakker natur nok til at Norge velges som turistland? Ikke alle er like begeistret over hva vi ellers kan tilby.

Amerikanske Rick Steves (www.ricksteves.com) skriver reiselivsguider og er spaltist i avisen Dallas Morning star med flere ferieturer til Norge bak seg. Hans beskrivelser av norsk turistindustri er ikke spesielt positiv og mer typisk for hva amerikanerne generelt mener enn det som vanligvis kommer fram i norsk presse. 

Med norske besteforeldre har Rick gode grunner til å være positivt forutinntatt i Norge. Er man fra Texas gjør i hvert fall norsk natur et stort og positivt inntrykk.  I tillegg er han imponert over at han kan reise forbi tollstasjoner uten å måtte stoppe. Selv ikke selveste Silicon Valley i California har de klart å få til det ennå.

Men turistindustrien? – I første linje dukker det opp deltidsjobbende unge søte nordmenn som besøker hjemstedet sitt i ferien. I bakgrunnen står innvandrere for matlaging og oppvask.   Turistindustrien er et sted mellom sparsommelig, billig, industriell og grådig. Disse folkene gjør alt de kan for å tjene mer uten å senke prisene.

Det er vanskelig å forstå denne holdningen i et land som økonomisk er av de mest velstående i verden -- selv for en amerikaner som også bor i et land der grådigheten tidvis tar overhånd.

Etter denne kraftsalven legger Rick Stevens til at nordmenn egentlig er ålreite dyr; vennlige og ikke overbærende, og lette å omgås med på upåklagelig engelsk.