EU-domstolen har fastslått at teleselskapene ikke kan ta seg grovt betalt for dine utenlandssamtaler i sommer.
De fire største teleselskapene i Storbritannia hadde saksøkt EU fordi de mente EU ikke kunne sette en øvre grense på hvor mye teleselskapene kan ta i gebyrer.
Når du ringer fra utlandet vil din telefonsamtale bli håndtert av et annet teleselskap enn det du normalt er tilknyttet og teleselskapene har derfor avtaler seg i mellom for kunne yte service i flere land. Noen ganger er dette avtaler mellom konkurrerende selskaper og teleselskapene skyver ofte dyre regninger over på forbrukerne for internasjonale samtaler.
I 2007 satte EU en øvre grense på de priser som teleselskapene kunne operere med. Dette resulterte i betydelige besparelser og planen var at pristaket skulle senkes ytterligere i sommer. Dette like teleselskapene dårlig, men når har de tapt saken.
Den øvre grensen for å starte en telefonsamtale var opprinnelig på fire kroner og to kroner for å motta en samtale. Fra 1. juli blir maksimumsprisen henholdsvis under tre kroner og en krone.
22 millioner ferierende i Europa vil nyte godt av de nye takstene. I en undersøkelse gjort av kommunikasjonsselskapet uSwitch, sa åtte av ti mobilbrukere at de mener de må betale for mye for mobilbruken når de er på ferie. Avtalen inkluderer også Norge, Island og Liechtenstein.
Det foreligger også planer for å sette tilsvarende øvre grenser for dataoverføring via mobilen.