tirsdag 29. juni 2010

Hvordan kan produktivitet i et land vurderes?

Dersom man bruker brutto nasjonalprodukt (BNP) pr. innbygger som mål vil tilgangen til naturressurser kunne spille en vesentlig rolle.

24/7 Wall St. har foretatt en undersøkelse der de delte land inn i ulike grupper avhengig av hva som gjorde at landene hadde høy eller lav produktivitet. Ved å gå igjennom statistikk fra blant annet Verdensbanken og Det internasjonale pengefondet forsøkte 24/7 Wall St. å finne ut hva som karakteriserte landenes økonomi i forhold til BNP pr. innbygger. 

En gruppe er de land der det offentlige har en relativt omfattende kontroll av at forretningsdriften, men tillater frie markedskrefter å operere relativt uhindret. Singapore og HongKong er typiske eksempler på dette der man sett med våre øyne bryter individuelle rettigheter gjennom sitt omfattende innsyn i folks økonomiske og private forhold, samtidig som slike markeder lettere tiltrekker seg fri kapital. Resultatet har blitt verdensledende og sterke økonomier. 

I motsetning til Norge har Singapore og HongKong lite naturressurser og har derfor klart seg meget ved å etablere gunstige betingelser for handel noe som også har tiltrukket seg høyt utdannet og velkvalifisert arbeidskraft.

I Norge har det offentlige mindre tilgang og innsyn i private forhold. Isteden har vi tilgang til naturressurser som olje, gass, vannkraft og fisk. På samme måte som land i Midt-Østen er disse naturressursene fordelt på en liten befolkningsgruppe og har derfor stor betydning for en meget høy BNP pr. innbygger.  Tas naturressursene i Norge ut av regnestykket blir ikke produktiviteten pr. innbygger spesielt imponerende sammenlignet med andre vestlige land.

En tredje gruppe land er de land som gjennom lang tid har etablert en næringskjede basert på industriproduksjon og handel uten å ha tilgang til store naturressurser pr. innbygger. Dette gjelder for eksempel europeiske land som Tyskland, Østerrike og Danmark som likevel har klart seg relativt bra i forhold til BNP pr. innbygger.

USA og Japan har i kraft av sin størrelse i hjemmemarkedet og gjennom innovasjon innen forskning og utvikling klart å etablere verdifulle patentbeskyttede merkevarer i et globalt marked. Dette har gitt en konkurransefordel for disse landene.