Oslo: Statens Landbruksforvaltning har valgt Steria som hovedpartner på applikasjonsvedlikehold de nærmeste fire årene.
Avtalen har en verdi for Steria på omkring 50 millioner kroner.I en tid der finanskrisen har gått hardt ut over IT-bransjen, er slike langsiktige kontrakter verdifulle.
– Dette er en stor og viktig kontrakt innen applikasjonsvedlikehold i Norge. Avtalen er spennende og gir oss et stort ansvarsområde som leverandør, fastslår Lene Melfald, direktør for systemutvikling i it-konsulentselskapet Steria.
Avtalen innebærer at Steria overtar forvaltningsansvaret for 18 applikasjoner for Statens Landbruksforvaltning (SLF). I den forbindelse skal et team på åtte Steria-medarbeidere flytte inn i lokalene til SLF.
SLF valgte Steria i sterk konkurranse med Computas, Cap Gemini, Ergo og Sirius IT. – Vi mottok fem gode tilbud i anbudskonkurransen, og hvor Sterias tilbud ble rangert til det beste. Vi føler oss derfor trygge på at vi har fått en god samarbeidspartner for de kommende årene, forteller Alf Selnesaunet, fungerende administrasjonsdirektør i Statens Landbruksforvaltning.
Han forteller at løsningsforslaget Steria la fram gjorde svært overbevisende inntrykk. – Steria har erfaring med, og tilpasset metodikk til, smidig vedlikehold, samt et svært godt opplegg for kvalitetssikring og test av leveranser for både vedlikehold og utvikling. I tillegg har Steria store, relevante referanser innen området som viser at de har gjort det før, sier Selnesaunet.
Steria de siste årene satset tungt på APM (Application Portfolio Management), og den omfattende applikasjonsavtalen med SLF er enda en fjær i hatten for Steria.
Steria vil dessuten levere teknologi- og arkitekturrådgiving til SLF. Avtalen omfatter også bistand i forbindelse med etablering av sentrale forvaltningsprosesser basert på ITIL og smidig utvikling, og it-konsulentselskapet skal i tillegg bistå SLF ved etablering og gjennomføring av testregimer.
– SLF har en egen utviklingsavtale med tre ulike applikasjonsleverandører, og her vil Steria kvalitetssikre leveransene på vegne av kunden, forklarer Lene Melfald i Steria.