Nordmenn, svensker og finner blir stadig mer optimistiske i forhold til sine økonomiske utsikter, mens danskene er blitt mer usikre.
Forbrukernes egne vurderinger av sine økonomiske framtidsutsikter er en sterk indikator for den økonomiske utviklingen framover. Siste undersøkelse fra analysefirmaet Nielsen viser at Norden er betydelig mer optimistiske enn resten av Europa. Undersøkelsen er basert på intervjuer av 27 000 forbrukere i 55 markeder i hele verden.
Slike undersøkelser påvirker børsutviklingen og spesielt amerikanske forbrukeres forventninger tillegges vekt fordi de befinner seg i verdens størst økonomi. Mens amerikanernes vurderinger av sine økonomiske utsikter har svingt en del i det siste, er vi nordmenn stadig mer optimistiske. Og dersom du og jeg er optimistiske i forhold til egne økonomiske utsikter har vi en tendens til å bruke mer penger, noe som igjen sikrer omsetning, arbeidsplasser og en vekst i økonomien.
I Norge tror 70 prosent at jobb-utsiktene er gode det kommende året, og bare 33 prosent merker nedgangstidene. Finanskrisen tynger fortsatt danskene noe, og trenden er derfor svakt nedadgående.