Tall fra Verdens turistorganisasjon og den Europeiske reiselivsorganisasjonen viser at Norge tapte markedsandeler.
En rapport fra Horwarth Consulting viser et fall på 24 prosent.
- Vi burde og kunne hatt flere turister. Men Norge er fortsatt usynlig og ukjent i utlandet, og markedsføringsbudsjettene altfor små, sier reiselivsekspert Per-Erik Winther i Horwarth Consulting.
Reiselivsavdelingen i Innovasjon Norge har ansvar for å fordele offentlige midler til reiselivsnæringen. 235 millioner kroner vil bli fordelt på ulike markedstiltak i år, noe som er en økning på hele 100 millioner fra 2005.
Likevel er ikke alle like begeistret over hvordan pengene brukes. Det er lite kontroll med hvordan pengene benyttes. Petter Stordalen (bildet) som leder hotellkjeden Choice mener at Innovasjon Norge kaster millioner av kroner på markedsføring i Asia istedenfor å fokusere på markedene nærmere Norge.
Sverige og Danmark har flere turister enn Norge, som ligger på 48. plass på statistikken over turistmål. Selv om Norge lang på vei er ute av finanskrisen er likevel de fleste potensielle turistene til Norge fortsatt inne i den. Det er derfor sannsynlig at mange velger bort Norge også i år som følge av de høye prisene.