Til tross for at den offisielle holdningen fra regjering og partiene på stortinget er motstand imot økonomisk boikott av Israel, frykter Israel boikott fra Norge.
Israel har de siste måneder møtt massiv kritikk for sine handlinger og sin politikk i Midt-Østen, også fra nære allierte som USA. Nå er flere i Israel bekymret for utviklingen og hvilke økonomiske konsekvenser den kan få for Israel.
AIC (The Alternative Information Center) er en felles Palestinsk-Israelsk interesseorganisasjon som, basert på en artikkel i den israelske avisa Haaretz.com, spesielt advarer mot holdningene i Norge. Sammen med Sverige, Storbritannia og til og med staten California i USA er vi blitt eksempler på hvordan Israel potensielt taper enorme beløp på en boikott.
AIC gjengir følgende anbefalte strategi for israelske selskaper for å forhindre en boikott:
1. Israelske selskaper bør fokusere på nisjeprodukter og levere basisprodukter som andre foredler mot markedet.
2. Israelske selskaper må søke allianser som del av multinasjonale selskaper.
3. Israelske selskaper bør forsøke å redusere synligheten av at de faktisk er israelske selskaper.
AIC anslår at boikott av Israelske varer historisk har kostet Israel ca. 10 milliarder kroner i året.
Partier på venstresiden i norsk politikk har opp igjennom årene i perioder tatt til orde for boikott av israelske varer, og Kristine Halvorsen gikk derfor for kort tid siden ut og frarådet en slik holdning til sine egne partifeller.