En ny undersøkelse fra analysefirmaet Nielsen i USA viser at verden ser lysere på framtiden enn den har gjort på nesten tre år.
Folks optimisme eller pessimisme har en selvforsterkende effekt på økonomien. Dersom de fleste ser pessimistisk på framtiden, kjøre de mindre varer og tjenester, noe som reduserer omsetning, fører til tap av arbeidsplasser som i sin tur gjør at flere blir pessimistiske. Dette var en medvirkende årsak til at finanskrisen rammet brått og hardt.
Selv om enkelte land i Europa sliter med gjeldsproblemer, er det samlet en større optimisme på verdensbasis. Analysefirmaet Nielsens globale forbrukerindeks nådde sitt laveste punkt for et drøyt år siden med 77 poeng på en skala der 100 er gjennomsnittet. Etter første kvartal i år har indeksen nå steget til 92 poeng som er det høyeste siden slutten av 2007.
41 av de 55 land som ble undersøkt hadde en oppgang. India (127 poeng), Indonesia (116) og Norge (115) ligger på toppen av lista mens Litauen (46), Kroatia (48) og Portugal (51) ligger på bunnen. Ikke overaskende hadde Hellas det største fall siden forrige kvartal (-15).
Globalt ligger Asia og Latin-Amerika best an på vei ut av finanskrisen, mens USA og Europa fortsatt henger etter.