tirsdag 29. juni 2010

Bedrifters utvikling endrer behovet for kompetanse

Den kompetanse som kreves i bedriftens oppstartsfase er ikke nødvendigvis den rette i etterfølgende faser.

En undersøkelse gjort av Perduco for Amesto People viser at over halvparten av mellomstore bedrifter har opplevd at kompetansebehovet endrer seg når bedriften vokser.  Spørreundersøkelsen om ulike bemanningsspørsmål ble foretatt blant 700 næringslivsledere. Blant spørsmålene de besvarte var:

”Det blir sagt at bedrifter befinner seg i én av flere faser, for eksempel oppstartsfase, vekstfase, innsparingsfase, internasjonaliseringsfase, moden fase eller krisefase. Har din bedrift opplevd at mennesker ansatt i en tidligere fase ikke oppfyller bedriftens behov i den nåværende fasen?”

4 av 10 bedriftsledere med mindre enn 50 ansatte sier at de har opplevd dette.

- Undersøkelsen viser at bedrifter forandrer seg, men at medarbeiderne ikke alltid klarer å omstille seg til bedriftens nye behov. Som karrieremennesker stiller vi oss spørsmålet: Passer denne jobben til meg nå? Men i virkeligheten er det jo bedriftens behov som er målet for sysselsettingen, sier administrerende direktør Gisle Tungland (bildet) i Amesto People.

Det er særlig blant bedrifter som har nådd en viss størrelse at man har medarbeidere som ikke lenger passer like godt inn: 55 prosent av ledere av virksomheter med mellom 20 og 50 ansatte bekrefter at de har ansatt mennesker i en tidligere fase ikke oppfyller bedriftens behov i den nåværende fasen.

- Dette betyr ikke at medarbeiderne blir utdatert, men at de har erfaring, kompetanse og egenskaper som passer bedre i en bedrift som er i en annen fase enn deres egen bedrift er akkurat nå, sier Tungland.
Bedrifter i Nord-Norge sier at de har opplevd dette oftere enn bedrifter på Østlandet, med henholdsvis 55 prosent og 34 prosent.

Det er kostbart å omstille medarbeidere, både i tid og penger. Blant bedrifter som har medarbeidere som ikke oppfyller bedriftens behov, sier 6 av 10 at det i stor eller svært stor grad har vært krevende å tilpasse bemanningen til bedriftens behov i den nåværende fasen.

Tungland anbefaler både arbeidsgivere og arbeidstakere å bruke tiden etter finanskrisen til å skape en bedre balanse mellom bedriftens behov og medarbeidernes kompetanse og øvrige egenskaper.

- Nedgangstiden har hatt en innelukkingseffekt: Færre ledige stillinger har gjort at færre har byttet jobb. Imens har bedriftene fått endrede bemanningsbehov. Når mulighetene i arbeidsmarkedet bedrer seg og bedriftene får større rom til å investere i sine medarbeidere, bør begge parter planlegge for framtiden, sier Tungland.