tirsdag 15. juni 2010

Bot for å holde søkdagsåpent

Fremskrittspartiet er fortørnet over at en butikkeier i Lyngseidet har fått 60 000 kr. i bot for å holde åpent på søndager. 

- Dette er en svært oppsiktsvekkende dom. Som stortingspolitiker skal jeg være varsom med å blande meg inn i pågående rettssaker, men denne dommen trenger politisk oppfølging, sier Harald Tom Nesvik (bildet). Han er næringspolitisk talsmann i FrP.

Firmaet Anton Giæver AS bleonsdag 9. junidømt for å ha hold en SPAR-butikk i Lyngseidet åpent på søndager. Nord-Troms tingrett dømte selskapet til 60.000 i bot og en inndragning på 120.000 kr.

- Dette er den første dommen som kommer for å ha holdt søndagsåpent. Det åpner en ny trend i Norge som kan føre til reaksjoner overfor svært mange butikker. Derfor krever jeg at næringsminister Trond Giske avklarer om dette er en ønsket utvikling, sier Nesvik.

FrP vil myke opp reglene rundt åpningstider, slik at det ikke bare er såkalte Brustad-buer som kan ha åpent på søndager.

- I dag hersker det et fullt kaos på dette området. Hagebutikker har søndagsåpent med regjeringens velsignelse, mens byggvarehus med nesten identisk vareutvalg må stenge. Det henger ikke på greip.

- Når vi nå for første gang har fått en dom mot en som har holdt søndagsåpent, forteller det meg at det legges opp til en ny og hardere strategi. Det kan bety innskjerpelser overfor dagens søndagsåpne butikker. Det vil jeg ha næringsministerens avklaring på.

FrP vil så snart som mulig fremme forslag om å oppheve loven som regulerer den såkalte Brustad-bua.- Det er på tide at Brustads politiske ettermæle slettes en gang for alle, sier Nesvik. (Kilde: FrP)