onsdag 23. juni 2010

Ikke stol på billigst-garantier

Forbrukerrådet advarer mot ferietilbud på Internett der man garanterer å være billigst.

Mange som tilbyr flyreiser, hotell og leiebil gir garantier for at de er billigst og at du får igjen penger om du finner billigere tilbud fra andre. Forbrukerombudets råder folk til ikke å stole på garantiene.

Ifølge Forbrukerombudet har det vært en økning i slike garantier det siste året, og har sendt brev til over 20 tilbydere der de krever dokumentasjon eller at påstandene fjernes.

- Dette er en bransje med mange aktører, et stort antall tilbud, hard konkurranse og hyppige prissvingninger. Vi stiller oss derfor sterkt tvilende til at disse garantiene holder hva de lover, sier seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

Å love at man er billigst er en svært krevende form for markedsføring. Hvis man ikke har fortløpende oversikt over samtlige konkurrenters priser, kan man ikke hevde at man er billigst. Påstandene må kunne dokumenteres.

Et annet problem er at det ofte er knyttet svært omfattende og strenge vilkår til garantien om at du skal få refundert penger dersom du finner et billigere tilbud. Mulighet til å få penger tilbake er derfor i praksis ofte minimal.