torsdag 3. juni 2010

Design tilpasses eldrebølgen

Økonomer advarer mot at eldrebølgen ikke bare er en utfordring i forhold til pensjonordninger, men også i forhold til å legge samfunnet tilrette for de eldres behov. 

For hver nye person som går inn i arbeidslivet, forsvinner tre ut i pensjon. – Behovet for produkter og tjenester som kan brukes av alle vil eksplodere, sier Onny Eikhaug i Norsk Designråd, som er aktuell med en banebrytende bok om inkluderende design.

Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) vil antall personer over 67 år i Norge dobles de neste 50 årene, til totalt 1,5 millioner mennesker. I Skandinavia pensjoneres det nå tre arbeidstakere for hver nye som kommer til, ifølge en dansk undersøkelse.

– Tenk deg et samfunn der svært mange av disse vil trenge assistanse fra andre hver gang de skal komme seg på en buss, bestille en ferietur eller åpne en pakke med skinke. Det er en uverdig situasjon for de som rammes – noe de fleste av oss før eller siden gjør – og en overveldende omsorgsoppgave for et samfunn med en synkende andel arbeidsføre, sier Onny Eikhaug i Norsk Designråd.

Hun er overbevist om at dette scenariet langt på vei kan unngås dersom både private og offentlige instanser omfavner og bruker inkluderende design som verktøy hver gang nye produkter, tjenester eller omgivelser skal planlegges og utvikles. Derfor har hun nå forfattet boken ”Innovating with people – The business of Inclusive Design”, der tanken er å senke terskelen for å bruke inkluderende design som forretningsstrategi.

Ifølge SSB oppgir tre av ti nordmenn at de har helseplager som påvirker dem i dagliglivet. – Allerede i dag er A4-forbrukeren på mange måter en myte. De fleste av oss har en eller annen svekkelse eller tilstand som gjør at vi har spesielle behov. Likevel gjør mange bedrifter den feilen at de designer produkter og tjenester til en gjennomsnittsperson, uten å reflektere over at ingen av oss egentlig er gjennomsnittlige på alt, sier Eikhaug.

Med inkluderende design utvikles produkter og tjenester for både funksjonsfriske og de med ulike funksjonsnedsettelser. Dermed ender man opp med et resultat som er bedre for alle. – Jeg har aldri hørt noen som har klaget over dører som åpner seg automatisk, eller at dagens kraner kan brukes med kun én hånd, påpeker Eikhaug.


Boken ”Innovating with People – The Business of Inclusive Design” ble lansert på konferansen Innovasjon for alle 2010, og gir en innføring i hvordan inkluderende design kan benyttes både i produktutvikling og designprosesser som en del av en god forretningsstrategi. Nærmest som en steg-for-steg-kokebok, ifølge forfatteren.

– Vi viser hvordan både det offentlige og næringslivet kan bruke inkluderende design i praksis. Vi har også funnet fram flere nasjonale og internasjonale eksempler på hvordan metoden kan føre til store konkurransefortrinn, sier Eikhaug.

Hun trekker fram produsenten Hardangerbestikk som et godt eksempel på hvordan inkluderende design kan føre til både bedre produkter, større markedsgjennomslag og økt lønnsomhet.

– Bestikket Tuva, som de har utviklet i samarbeid med industridesigneren Per Finne, har et balansert skaft som er godt å holde i både for barn og eldre. Samtidig appellerer det ikke bare til de med redusert gripeevne, etter ett år på markedet har bestikket solgt over dobbelt så mye som forventet, forteller Eikhaug.