tirsdag 15. juni 2010

Eva S. Dugstad inn i Abelias styre.

Eva S. Dugstad går inn i styret i NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter, Abelia. 

Abeila er sterkt voksende og teller over 800 medlemsbedrifter med om lag 33.000 ansatte over hele landet. Medlemsbedriftene kommer fra IT-bransjen, elekom undervisning, forskning og konsulenttjenester.
Tidligere stortingsrepresentant, Paul Chaffey, er administrerende direktør i Abelia.


I tillegg til Dugstad ble Kristen Ulveseter fra Det Norske Veritas, Ragnar Kårhus fra Telenor Norge og Ivan C. Burkow fra NORUT gjenvalgt på generalforsamlingen..

Eva S. Dugstad, adm. dir. for Institutt for Energiteknikk er nytt styremedlem i Abelia

- Abelia er vår bransjeorganisasjon. Som nyvalgt styremedlem i Abelia håper jeg at jeg kan bidra med å gi viktige og nyttige innspill til hva som rører seg og om hvilke behov en kunnskapsbedrift har, sier Eva S. Dugstad. -Jeg gleder meg til å delta i strategidiskusjonen til Abelia. Samtidig så ser jeg også frem til å få et større innblikk i andre kunnskapsbedrifters behov og dermed hva som er viktig for Abelia. Jeg tror at jeg kommer til å lære nye ting, noe som er en motivasjonsfaktor for meg.

- Jeg er utdannet cand.pharm. fra 1985 og gikk rett ut i jobb som mellomleder i en farmasøytisk bedrift. Siden det har jeg alltid hatt jobber der ledelse av mennesker har stått sentralt. I dag (med virkning fra 1.mai i år) er jeg administrerende direktør for Institutt for energiteknikk (IFE), det største energi forskn ingsinstituttet i Norge. Her skal jeg lede 600 kompetente medarbeidere slik at vi sammen ivaretar vårt samfunnsoppdrag med å skaffe klimavennlig og billig energiteknologi som kan masseproduseres og deretter eksporteres globalt. Kan vi skaffe nok energi til et samfunn, løser vi også mange andre utfordringer (som anskaffelse av rent vann og nok mat, nye arbeidsplasser og dermed en avskaffelse av fattigdommen).

- Jeg har ikke hatt andre verv innenfor NHO systemet, men av annen nyttig erfaring innenfor Norges forskningssystemer, kan jeg nevne at jeg sitter i mat.nat styret på UiO (har sittet i 5 år) og i styret for Divisjon for Vitenskap i Forskningsrådet (har sittet i 3 år), avslutter Eva S. Dugstad. (kilde: Abelia)